Fargefest!

Fargefest!

mandag 13. mars 2017

Det går mot vår!


Nå har det jammen meg gått noen måneder siden forrige innlegg, og det er ikke få ganger siden jul jeg har tenkt at nå MÅ jeg oppdatere bloggen min! Men, dagene bare flyr av sted, og plutselig er det snart påske :) I år, som i fjor, meldte jeg meg på Marsimartna´n her i Levanger, og det var en fin opplevelse. Ganske godt vær (spesielt på lørdag), og ganske godt besøkt...MEN vi merket at det var VM på ski, og at folk valgte å sitte hjemme og se på tv i stedet for å gå på martna...

Uansett var jeg fornøyd, og salget ble veldig bra. Det var mange "sydamer" innom boden, og de snudde og vendte på både mapper og løpere, så jeg kan med hånden på hjertet si at det meste er kvalitetskontrollert - og godkjent! Det er nesten litt halvskummelt når en som presenterer seg som pensjonert skredder, målbevisst sikter seg inn på glidelåsene på toalettmappene, og hjørnene på løperne. Men samtidig er det veldig fint med det anerkjennende nikket og den hyggelige praten som følger med.

Jeg laget et blogginnlegg for et års tid siden, hvor jeg skrev litt om det å sette pris på eget arbeid (du kan lese blogginnlegget her), og det gjelder like mye i år. Og de før nevnte sydamene og skredderen ( og en salmaker!) som var innom boden, mente at jeg i hvert fall ikke tar meg for mye betalt. Den ene av dem syntes faktisk jeg tok meg litt for lite betalt, spesielt for løperne, som det er veldig mye arbeid med. Jeg har ingen planer om å oppjustere prisene foreløpig, men det er veldig nyttig med slike innspill. Så derfor - ikke vær redd for å sette pris på eget arbeid!

Og så må jeg jo nesten vise noen bilder fra årets martnasproduksjon, og som dere ser, er det fortsatt mapper, løpere og høner det går i. Jeg har planer om å fornye utvalget litt, spesielt med tanke på årets sommermartna (jeg må jo prøve det også!), men det er nå koselig å sy disse tingene da - med blomsten på :)



 
 
I år fikk jeg et fint tips fra Nina Bakken Bye (som jeg sto sammen med på julemarkedet) om å bruke "armeringsmatter" for å henge opp ting på. De fikk jeg kjøpt på Coop Byggmix, og det ble noe helt annet da løperne ble hengende på disse - i stedet for å ligge på et bord!




 
 
Det skimtes litt av den ene "nettingmatta" (innom lampa)  på dette bildet:


 
 
Veldig fint å bruke små treklyper til å henge opp løperne med:




Boden ble riktig så fin i både dagslys og kveldslys:
 
 
 
Morfars gamle smijernslampe kom best frem i kveldslyset - er den ikke fin?
 
 
 



Her er noen av løperne jeg sydde - jeg sydde i alt 17 stykker, og nå har jeg bare en igjen!
 
 
 
 
SOLGT
 
 
 
 
 
SOLGT
 
 


 
SOLGT
 
 
 

Denne er fortsatt til salgs :)
 
 
 

 
SOLGT
 
 
 

 
SOLGT
 
 
 
...og etter å ha erfart at det i fjor ble litt tynt med toalettmapper, var dette årets "satsningsområde".
 
Det ble også noen igjen av disse, og de ser du her:
 
For øvrig GRATIS mønster på toalettmappene  HER
 
Nr. 4 (hønemappe) og 5 (nederst til venstre): SOLGT 




Nr. 7 (øverst til venstre) : SOLGT 



 Nr. 13 ( øverst til venstre) Sminkepung (den minste str.): SOLGT
Nr. 17 ( nederst til venstre): SOLGT





Disse mappene ( nr. 19 - 24) er foreløpig ikke solgt.
 
 
SKULLE DU VÆRE INTERESSERT I Å KJØPE EN ELLER FLERE AV DISSE MAPPENE, ER DET BARE Å TA KONTAKT PÅ ENTEN MAIL: livihus@gmail.com, eller send en SMS på 90585367.
 
Pris: Toalettmappe (høyde 14 cm, bredde 23 cm) 350,-
         Sminkepung (høyde 12 cm, bredde 16 cm) : 250,-
 
 
 
Alle mappene er vatterte, de har glidelås, og de tåler fint en vask på 40 grader ( alle stoffene er forhåndsvasket).
 
 
 
I år ble påskehønene nedprioritert, men noen ble det da:
 
 


 
...og så ble det jammen meg en aldri så liten forhåndsreklame i lokalavisa:
 
 
 
...og nå er det bare en liten måned til jeg blir farmor, og da må jeg jo svinge strikkepinnene også:



Hentejakken blir forhåpentligvis ferdig tidsnok :)
 
 
Og apropos strikking: jeg har veldig lyst til å vise til Nina Bakken Byes utrolig flotte blogg, hvor hun blant annet viser til sin printshop, og sin nylig designede STRIKKEMAPPE (bildet er hentet derifra)!
 
Strikkemappen fra bye9design
 
 
 
Det er bare å trykke HER, så kommer du rett til Ninas blogg :)
 
 
Ønsker dere alle en fin og kreativ vår!
 
 
 
 
 
 

10 kommentarer:

  1. For en produksjon! Blir i godt humør av å se de flotte, fargerike produktene. Skjønner godt at folk fikk lyst til å handle :)
    Lykke til med strikkinga!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar, Oddbjørg!
      Jeg er veldig glad i farger, og det ser jammen ut til at det faller i smak hos flere :) Ha en fin dag!

      Slett
  2. Så flotte ting du lager, og veldig kjekt at det ble bra salg. Jeg er så enig i at man må ta seg betalt, men det blir aldri noe timesbetaling. Men skikkelige og håndlagde ting er verdifulle. De som ikke syr selv, vet heller ikke hvor mye stoff, tråd, glidelås og vatt koster. Lykke til fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Edny! Tusen takk for hyggelig hilsen! Du har helt rett - materialet i seg selv er en aldri så liten "formue", til og med en liten knapp koster fort nærmere 20,- ( i hvert fall hvis man vil støtte opp om den lokale sybutikken, og det bør man jo...). Man får vel aldri noen fasit på den "riktige" prisen på et håndlaget produkt, men det er ingen tvil om at skikkelig håndtverk bør verdsettes :)Ha en fin dag!

      Slett
  3. Her var det mykje fint og gode tips. Takk for go'e tilbakemeldinger på min blogg:)! Kjekt at du er tilbake i bloggverden. Ha ei fin og kreativ veke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen, Kari :) Ja, nå har jeg en aldri så liten plan om å oppdatere egen blogg, og ikke minst besøke alle de andre bloggene, enda hyppigere enn tidligere - det blir fort i litt rykk og napp her inne...ha en fin dag!

      Slett
  4. Så masse fint du lager. Du er flink! Gøy å få solgt litt også så andre kan få glede av slike håndlagde ting. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar :) Ja, det er veldig inspirerende å høre at andre liker det man lager! Og nå gleder jeg meg til spennende pakke i posten ;)

      Slett
  5. Du syr aldeles nydelige ting!

    SvarSlett